COMENIUS-besök på europeiska språkdagen 2013

EUROPEISK GEMENSKAP PÅ PROLYMPIA AB VIRSERUM
 
Comenius är den del av Programmet för livslångt lärande som riktar sig mot skolområdet, från förskola till gymnasium, och ger möjlighet till internationella samarbeten och utbyten.

De projekt som stöds genom Comenius ska bidra till att öka kvaliteten i undervisningen, främja rörlighet (vi är en skola i rörelse på många sätt) och språkinlärning samt stärka den europeiska dimensionen i undervisningen vilket vi på Prolympia förespråkar genom vårt deltagande (gentemot de yngre åren främst) i det multilaterala partnerskapet kring ekonomi i projektet "Money Money Coins Tell Stories". Det är även ett led i vår språkprofilering.

Under två år ska eleverna med hjälp av sina lärare komma fram till fakta om sitt hemland, kultur, geografi, konst, kända personer, arkitektur och historia med hjälp av mynt. Klasser delar sin information och sina slutprodukter med sina partners och får på så sätt många nya erfarenheter och kunskaper.

Projektet är uppdelat i fyra delar:

1) ”Lära känna” – varje klass presenterar sig genom en kort information (affisch, film…videokonferens).
2) ”Money boxes” – med lite representativa föremål i som representerar landet såsom mynten och gåtor att lösa m.m.
3) Historia/uppkomsten av mynten och hur vår valuta förändrats. Slutprodukt kommer vara en affisch. Här koncentrerar vi oss på våra partners valuta (mynten). Var används och används ej EURO? Mynten ska vara grupperade efter: kända personer, djur, blommor, monument etc. Här är slutprodukten en kort ”story book” om varje mynt.
4) Sedlar – här är slutprodukten  en folder där eleverna undersöker och tar reda på fakta om byggnaderna på sedlarna. Därefter får eleverna visa på sin egen kreativitet där de får designa sina egna Commeniusmynt och sedlar.
 
Varför?
Projektet är ett aktuellt ämne med avseende på den ekonomiska kris som råder i Europa. Det förbereder även eleverna för eventuell framtida kontakt med andra länders valuta och ökar deras kulturella och interkulturella medvetenhet samt deras omvärldskunskaper. Eleverna lär sig även förstå pengar värde där de också lär sig omvandling (av valuta -  matte). Vi på PRolympia eftersträvar också att ta in verkligheten i skolan och eleverna ut i verkligheten, det vi kallar "gränslösa klassrum" vilket vi åstadkommer genom vårt deltagande i projektet där det finns ett nära samarbete mellan näringsliv-skola i samverkan då eleverna t.ex. gjort studiebesök på banken. Projektet stödjs även av gällande styrdokument där man uppnumtrar till internationalisering. Man kan även finna kopplingar i diverse kursplaner såsom i t.ex:

 

Hem- och konsumentkunskap

Enligt kursplanen är syftet med undervisningen att "eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet". Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska behandla områden som t.ex. handel via internet, att låna pengar, att handla på kredit, att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.

 

SO

•Sveriges befolkning, dess storlek, sammansättning och geografiska fördelning. Konsekvenser av detta, till exempel socialt, kulturellt och ekonomiskt.
•Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.
•Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.
•Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund...

Under projektet har elever lärt känna varandra på de olika skolorna (Spanien, Turkiet, Österrike, Polen och Sverige) genom brevväxling och Skype exempelvis. Lärarna har också besökt de olika skolorna. Den 26/9 hälsade vi de olika europeiska länderna välkomna genom en välkomstceremoni där representanter från hela skolan deltog. här kommer lite bilder och filmklipp. För att ytterligare stärka den europeiska dimensionen så firades även den gemensamma europeiska språkdagen dagen till ära där eleverna fick lära sig olika europeiska språk. Klass Lillehammer fick t.ex. lära sig polska under onsdagen inför sin toleransresa till Polen.

Under välkomstceremonin delades priser ut från Skoljoggen, vi visade svenska traditioner såsom midsommar (där våra besökare fick ta emot fina midsommarkransar) och Lucia, introducerade Astrid Lindgren för våra besökare samt underhöll med en spektakulär show kring temat "money"...

En av pristagarna i årets skoljogg Filip Carlberg, grattis!
 
 
Här lär sig eleverna polska av polsk fröken inför sin resa till Polen...
 

Under fredagen besökte lärarna olika klasser där eleverna fick träna sin engelska, spanska och tyska. De fick även lära sig lite turkiska...
 
 

Som bra avslut på dagen räknades det pengar inför eleverna i år 8:as resa till Polen (praktisk matte).
 

Stort tack till alla inblandade för två lyckade och lärorika dagar!