Skolavslutning 2011

Första året på Prolympia har gått i en rasande fart och så var det dags för årets skolavslutning. Eleverna tågade till kyrkan i två omgångar där F-7 firade först och sedan var det dags för år 8-9. Det var två riktigt högtidsfulla och pampiga avslutningar som ägde rum i Virserums kyrka fyllda med skönsång, tal, utdelning av slutbetygen och stipendieutdelningar. Det var nog inte ett öga som var torrt då vår käre elevrådsrförande, Tova Conradsson,  höll sitt tal i kyrkan vilket löd enligt följande:
    
Nu står vi här igen, som vanligt i juni månad. Det är skolavslutning och idag är en speciell dag, i alla fall för mig och alla andra nior. Det är sista dagen i grundskolan, sista dagen med klassen innan vi skiljs åt. Efter sommaren åker en del till andra delar av Sverige och en del stannar kvar här runt omkring. Jag tänker på en låt som jag tycker om, "Dom band som binder mig här". Det finns några meningar där, som jag tycker stämmer in lite på den här dagen –


Dom band som binder mig här
Ska jag långsamt lösa upp
Då jag vet att jag gjort allt jag kan
Ger jag mig rätten att ge upp



Inte för att vi ska ge upp nu, det är ju nu livet börjar – som lärarna sjöng om på spexet i onsdags. Men det här med dom band som binder mig här. En del band är så starka att de håller även efter nian och en del band löses upp… Men självklart kommer vi förhoppningvis alltid komma ihåg våra fina klasskamrater vi hade – i Salt Lake City och Sydney.
     När jag började 7an hade jag inte en tanke på att jag skulle få byta skola i 9an, men vilken tur jag hade som fick den chansen. Prolympia har gett mig och många andra en möjlighet att tänka och börja om på nytt. Jag ångrar inte en minut att jag tog Prolympia, en sådan bra skola borde alla få gå på.
     När vi går ut härifrån idag, tar vi ett steg närmre vuxenvärlden, med pirr i magen börjar vi om på nytt igen! Vissa av oss här inne vet vad vi vill och ser redan målet. Andra av oss vet inte än och det är väl tur det – för nu får vi chansen att börja om på nytt, tänka nytt, träffa nya människor och visa världen våra personligheter.
     Jag vill passa på att tacka alla lärare vi har haft under detta år Jag vill rikta ett speciellt tack till våra klassföreståndare, som har stått ut med oss, Tack Tesa som kom tillbaka till oss och gjorde nian lite roligare. Vad hade vi gjort utan dig?!
     Tack också till matpersonalen och städpersonalen som har hjälpt till att göra skolan trevligare. Det hade inte fungerat utan varken lärare, rektor, vaktmästare, mat eller städpersonal – så tack.
     Tiden går fort när man har roligt och snart är det dags att ta det där steget ut, steget ut i vuxenvärlden. Vuxenvärlden som känns lite sådär spännande men ändå läskig – hur kommer det att bli? Men just nu ska vi bara njuta av sommaren och Se Fram Emot det som komma skall.
     Jag och elevrådet önskar er en trevlig sommar och ett lycka till, till alla elever som ska ut på nya äventyr till hösten och även ett lycka till, till er åttor som får chansen att gå kvar på Prolympia ett år till.



                                                                     


Tack själv Tova för ditt fina tal och tack alla nior för vår tid tillsammans!





Bilder F-7:

   

Melbourne poserar med mentorerna.   Molly Benner i Los Angeles 

8-9:s avslutning

       

Skolkören  Lions delar ut stipendier...  Ricky, en av fanbärarna och även en av årets stipendiater...  Ellen Pettersson fick stipedie för goda språkkunskaper.  Karin Johansson fick stipendie för god språkutveckling. 

Alice Thorstensson mottager sitt stipendie...   Sebastian Sahlström mottager stipendie för goda prestationer...  Robin fick stipendie för goda kunskaper inom NO & MA.  Robin jardebrink tilldelades stipendie för god kunskapsutveckling...  Christofer delar ut utmärkelsen     Carl Samuelsson, Virserums invest, håller tal.  Jessica Carlsson håller ett stämningsfullt tal till elever och personal. Hon överlämnar också sitt uppdrag till nyblivande rektor Camilla som tar över rektorstjänsten inför hösten då Jessica ska vara mammaledig.    Lotta  Maria Lönngren  Maria & Jill  Jannika Bakke  Teeeesa, vi kommer sakna dig!      Vår legendariske musikdirektör Olle självaste Långstrump :. Tack för fin avslutning... Vi glömmer dig aldrig!  Prolympias egna små charmtroll, Christofer & Elias varav den ena kommer saknas oss till hösten! 



 

 

 

 

 

Kommentera här: